جنبش امل و امام موسي صدر (قسمت دوم )
پرورش و تحصيلات امام سيّد موسي صدر امام سيد موسي صدر در 15 مارس 1928م در شهر قم چشم به جهان گشود وتحصيلات ابتدايي و دبيرستاني خود را در همانجا به پايان برد. وي در حوزة علمية قم به تحصيل علوم ديني پرداخت و تحصيلات دانشگاهي را در دانشكده حقوق دانشگاه تهران دنبال كرد. او نخستين كسي است كه با لباس روحانيت به دريافت ليسانس حقوق نايل آمد. وي افزون بر تسلط به زبانهاي عربي و فارسي با زبانهاي فرانسوي و انگليسي نيز آشنايي داشت و مدتي به تدريس فقه و منطق در حوزة علمية قم پرداخت. در قم مجلة مكتب اسلام را كه از معتبرترين مجلات ديني قم به شمار ميرفت، تأسيس كرد و سالها عهدهدار آن بود. در 1954 عازم عراق شد و چهار سال در نجف اشرف اقامت گزيد و در درس و بحث فقه و اصول مراجع بزرگي چون سيد محسن حكيم، شيخ محمدرضا آل ياسين و سيد ابوالقاسم خوئي حضور يافت. در 1955م ازدواج كرد و صاحب چهار فرزند، دو پسر و دو دختر شد.
تأليفات تأليفات وي به شرح زير است: 1. الاسلام و ثقافه القرنالعشرين (اسلام و فرهنگ قرن بيستم)؛ 2. الاسلام و التربيه المدنيه (اسلام و تربيت مدني)؛ 3. الاسلام والعبادات (اسلام و عبادات)؛ 4. الاسلام و التطور (اسلام و تحول)؛ 5. تأملات حول بعث تعاليم الاسلام (نگاهي بهرسالت تعاليم اسلام)؛ 6. الاسلام والمرأة (اسلام و زن)؛ 7. المعاملاتالجديدة في تنويرالفقهالاسلامي (معاملات جديد در پرتو فقه اسلام).
عزيمت امام موسيصدر به لبنان امام سيد موسي صدر در 1955 براي نخستين بار به سرزمين نياي خويش، لبنان، سفركرد و با خويشاوندان خود در صور، شحور و معركه آشنا شد و به عنوان مهمان درمنزل مرحوم علامه سيدعبدالحسين شرفالدين، رهبر ديني اقامت گزيد .شرفالدين پس از آگاهي از استعدادها و ويژگيهاي امام صدر، در مجالس خويش بهگونهاي درباره او سخن ميگفت كه شايستگي وي را براي تصدي جانشينياش به شيعيان لبنان القا كند. پس از وفات علامه سيد عبدالحسين شرفالدين، فرزندان وي با ارسال نامهاي از امام صدر دعوت كردند و آيةاللَّه العظمي مرحوم بروجردي نظر امام صدر را به ضرورت اجابت اين دعوت جلب كردند. بدين ترتيب، امام صدر در اواخر 1959 به لبنان رفت و در شهر صور در منزل سيد عبدالحسين شرفالدين ساكن شد.
فعاليتهاي امام صدر پيش از تأسيس مجلس اعلاي شيعيان امام صدر ابتدا در شهر صور به تدريس علوم ديني و معارف اسلامي پرداخت. وي با گسترش دامنة فعاليتهاي ديني خود از طريق سخنرانيها، سمينارها، جلسات و ديدارها، از مرز وعظ و ارشاد پا فراتر نهاد و به امور جامعه پرداخت. ابتدا از روستاهاي مختلف جبل عامل، سپس از روستاهاي منطقه بعلبك و هرمل ديدار كرد و از نزديك عقبماندگي و محروميت ساكنان اين مناطق را لمس كرد. آنگاه با سفر به ساير مناطق لبنان، ضمن آشنايي با اوضاع مردم از طريق ايراد سخنراني و گفت وشنود، روابط نزديكي با قشرها و فرقههاي گوناگون جامعه برقرار كرد. همواره مردم را از فرقهگرايي برحذر ميداشت، و آنان را به اتحاد، اتفاق، الفت، مودت و توجه به مباني و مفاهيم اخلاقي كه از اصول و اهداف تمامي اديان است، فرا ميخواند. همچنين مردم را به اجتناب از احساسات نژادپرستانه و مبارزه با مفاسد اجتماعي و الحاد دعوت مي كرد. وي در شهر صور موفق شد با گدايي و ولگردي مبارزه كند و روابط برادرانهاي ميان شهروندان فرقههاي گوناگون برقرار سازد. در بُعد فعاليتهاي اجتماعي، در دهها طرح مشاركت كرد و در بسياري از انجمنهاي خيريه و فرهنگي سهيم شد. انجمن «البر و الاحسان» را دوباره سازماندهي كرد و خود بر امور آن اشراف داشت، با جمعآوري و كمك و اعانات، بنيادي اجتماعي براي سرپرستي يتيمان و رسيدگي به امور تحصيلي آنان تأسيس كرد. از ديگر اقدامات ايشان احداث مدرسه عالي پرستاري، دانشسراي «بيتالفتاة» و مركز مطالعات اسلامي است. امام صدر به بسياري از كشورهاي عربي، اسلامي، آفريقايي و اروپايي سفر كرد و با شركت در كنفرانسهاي اسلامي به ايراد سخنراني پرداخت. در كنار رسيدگي به اوضاع مسلمانان لبنان، به اقليتهاي لبناني نيز توجه داشت و ضمن بررسي شيوه زندگي اروپاييان با محققان فعال اروپا در زمينههاي انساني، اجتماعي و فرهنگي نيز ارتباط برقرار كرد. وي پس از وقوف بر اوضاع شيعيان لبنان و مناطق و نهادهاي آنان احساس وظيفه كرد كه بايد نابسامانيها را سامان دهد، بهويژه كه نظام فرقهگرايي، سخت در آن كشور حاكم بود و هريك از فرقهها تشكيلات خاص خود را داشتند. به عنوان مثال بهموجب حكم شمارة 18 مورخ 13/1/1955، اهل سنت تشكيلات مستقلي داشتند، و به موجب حكم مورخ 13/7/1962 تشكيلات دروزيها نيز مستقل شده بود و تنها شيعيان فاقد تشكيلات رسمي بودند. از اين رو، امام صدر در انديشة تأسيس مجلسي بود كه همچون ساير فرق، شيعيان را سرپرستي كند. اما همواره اقدامات ايشان با مخالفت بعضي از رهبران سياسي ديگر فرقهها و برخي نيروهاي خارجي روبرو ميشد. وي سالها انديشه خود را پيگرفت و سرانجام در كنفرانس مطبوعاتي مورخ 15/8/1966م در بيروت، بهطور مستند وبا ذكر آمار و ارقام، دردها و محروميتهاي اين فرقه را برشمرد و علل درخواست تأسيس اين مجلس را به تفصيل شرح داد و حتي اعلام داشت كه اين درخواست صورت مردمي يافته و اميد شيعيان به آن است. اين دعوت با اتفاقنظر نمايندگان شيعيان مبني بر پيشنهاد قانوني براي تأسيس تشكيلات موردنظر به بار نشست و بالاخره اعضاي پارلمان در جلسه مورخ 16/12/1967 به اتفاق آرا آن را به تصويب رساندند. و براساس آن «مجلساسلامي اعلاي شيعيان» براي سرپرستي امور شيعيان و دفاع از حقوق و مصالح، و بالا بردن سطح زندگي و فرهنگ آنان تأسيس شد. متن قانون تصريح داشت كه اين مجلس بايد يك رئيس داشته باشد تا به عنوان نماينده فرقه و مذهب از همان حقوق و امتيازات رؤساي ساير فرق و اديان برخوردار شود.
فعاليتهاي امام پس از تصدي رياست مجلس اعلاي شيعيان امام سيد موسي صدر در 23/5/1969م به عنوان نخستين رئيس مجلس اعلاي شيعيان انتخاب شد. دورة رياست، طبق اساسنامة مجلس، شش سال تعيين شده بود، اما از آنجا كه دوران رياست پيشوايان ديگر فرقهها مادامالعمر بود، از اين رو مدت رياست رئيس مجلس اسلامي اعلاي شيعيان تا شصتوپنجسالگي تعديل يافت. اين تعديل طبق اصول متداول با موافقت اعضاي شوراي عمومي مجلس در تاريخ 29/3/1975 صورت گرفت.
صفحات -> 1 - 2 - 3 - 4 - 5 - 6