صفحه اصلي
زندگينامه
كتابها
كتب فارسي
كتب عربي
دانلود كتاب
مقالات
سياسي
فرهنگي
تاريخي
مصاحبه
سياسي
فرهنگي
تاريخي
خاطرات
علما و مراجع
شخصيت هاي داخلي
شخصيت هاي بين المللي
آلبوم
شخصيتهاي بين الملي
شخصيتهاي ايراني
علما و مراجع
كنفرانسها
مصر
واتيكان
متفرقه
ويژه نامه
اخبار
اخبار سايت
اخبار فرهنگي
پيوندها
تماس با ما
ويژه نامه
تبليغات
خاطرات مستند استاد خسروشاهي درباره: شهداي حرب و محراب
موضوع كتاب :
كتب فارسي ,
ناشر :
انتشارات كلبه شروق ,
نوع كتاب :
كتابهاي عمومي
نام كتاب: خاطرات مستند استاد خسروشاهي درباره شهداي حرب و محراب
نويسنده: سيد هادي خسروشاهي
ناشر: كلبه شروق
سال و نوبت چاپ: اول / بهار 1397
تعداد صفحات: 279
شمارگان: 1000 نسخه
قيمت: 10000 تومان
كتاب «شهداي حرب و محراب» در پنج بخش، خاطرات و تحليل استاد خسروشاهي از زندگي و فعاليت هاي شخصيت هاي انقلابي معاصر، آيت الله صدوقي، آيت الله قاضي طباطبايي، آيت الله مدني، آيت الله سعيدي و آيت الله حسين غفاري بيان شده است. عناوين پنجگانه اين كتاب عبارتند از: 1-يادها و يادگارهايي از آيت الله شيخ محمد صدوقي، 2-كارنامه علمي و عملي شهيد آيت الله قاضي طباطبايي، 3-شهيد آيت الله مدني مرد حرب و محراب، 4-پيشگام مبارزه؛ آيت الله سيد محمدرضا سعيدي و 5-مبارز هميشه در صحنه؛ آيت الله شيخ حسين غفاري. در پايان كتاب هم فهرست اعلام، اماكن و كتب آمده است كه براي محققان و تاريخ پژوهان بسيار راهگشاست.
نگاه استاد خسروشاهي به مقوله هاي تاريخي، همواره با مستنداتي محكم همراه است. همچنين آشنايي ديرينه و گسترده ايشان با طيف روحانيت مبارز، سخنانش را از اتقان و استحكام قابل استنادي بهره مند مي سازد كه معمولاً در گفته هاي ديگران، كمتر مي توان نظيرشان را يافت. استاد خسروشاهي در اين كتاب، بخشي از خاطرات مستند خويش درباره شخصيت هاي مبارز و شهيد در تاريخ معاصر ايران، پيش و پس از انقلاب اسلامي را در گفتگو با ماهنامه «شاهد ياران» (نشريه بنياد شهيد و امور ايثارگران) بيان كرده است. شخصيت هاي مذكور در اين كتاب، در راستاي اهداف نهضت اسلامي ايران نقش مثبت و برجسته اي ايفا كردند. مطالعه اين كتاب مي تواند گوشه هايي از تاريخ معاصر ايران را در نيم قرن گذشته روشن سازد و نسل جوان پس از انقلاب را با شخصيت هايي آشنا سازد كه جان خود را در دفاع از «حق و عدالت» و تثبيت نظام «عدل و قسط» فدا كردند.
«نقش آيت الله صدوقي در مخالفت با دفن جنازه رضاخان در قم»
استاد خسروشاهي در بخشي از اين كتاب مي نويسد: «... مسأله آوردن جنازه رضاخان به ايران و از طريق قم مطرح شد، آيت الله صدوقي فعاليت چشمگيري در جلوگيري از اين امر داشتند و در همين راستا هم روابط صميمانه اي را با فدائيان اسلام برقرار كردند تا آنجا كه طبق نقل شاهدان و معاصران، در تظاهرات مدرسه فيضيه عليه ورود جنازه رضاخان به قم، آيت الله صدوقي در پشتيباني از فدائيان اسلام، نقش خاص و هدايت كننده اي داشته است... پس از اين حوادث، منزل ايشان به پناهگاه و يا خانه امن شهيد نواب صفوي و شهيد سيد عبدالحسين واحدي تبديل شد و هر وقت آن شهيدان تحت تعقيب قرار مي گرفتند، به اين خانه امن پناه مي بردند...» (صص 42-43)
استاد خسروشاهي در بخش ديگري مي نويسد: «آيت الله صدوقي پشتيبان نهضت و در كنار امام خميني(ره) بودند و اين امر از آغاز مسأله انجمن هاي ايالتي و ولايتي تا پيروزي انقلاب اسلامي ادامه يافت و پس از پيروزي انقلاب هم ايشان در مراسم استقبال از امام و تدوين قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران نقش خاصي را به عهده داشت و سپس به نمايندگي امام و امامت جمعه در يزد منصوب شده و در اين شهر به خدمات خود در همه زمينه ها، به ويژه در كمك رساني به جبهه هاي دفاع مقدس و حضور در ميان سربازان و نيروهاي مسلح فداكار، در خطوط اوليه جبهه ها ادامه داد...(ص44)
«در مبارزات انقلابي كسي به دنبال سهم خواهي نبود»
استاد خسروشاهي در بخشي از مطالب كتاب درباره نقش و جايگاه و مبارزات آيت الله قاضي طباطبايي مي نويسد: «در آن دوران، كسي به دنبال «نقش يابي يا سهم خواهي» نبود و همه، اعم از مراجع و علما و مردم عادي و فرهيختگان، همه و همه به دنبال پيگيري هدف و پيشبرد امور بودند... و راز پيشرفت اهداف هم در همين «خلوص نيت» و «اخلاص در عمل» نهفته بود. به هر حال دو بزرگوار (آيت الله سيد احمد خسروشاهي و آيت الله قاضي طباطبايي) در آماده سازي مردم، با سخنراني هاي مكرر در مساجد خود و نشر اعلاميه ها در تبريز، نقش خاص خود را داشتند. (صص84-85)
مسجد آيت الله قاضي طباطبايي يكي از مساجد فعال شهر تبريز در امر نهضت و مبارزه و نشر انديشه هاي مبارزاتي بود و اين جناح بندي ها در آن ايام به اين شدت مطرح نبود و در واقع به علت حضور جوانان در آن مسجد، پاتوق ما و ديگر دوستان هم بود... و من نشرياتي را كه در تهران و قم چاپ مي كرديم، به تبريز مي فرستادم كه در مسجد ايشان، توسط نوجوانان توزيع مي شد. (ص95)
«روحيات لطيف آيت الله قاضي طباطبايي»
استاد خسروشاهي درباره روحيات آيت الله قاضي طباطبايي مي نويسد: «ايشان تمايلي به دخالت در امور قضاوت نداشت، ولي اين بدين معني نيست كه مسئولين قضايي منطقه را به مراعات، رأفت و رحمت و عدالت اسلامي دعوت نمي كرد. اصولاً ايشان روحيه خشونت نداشت و بيشتر طرفدار عفو و گذشت بود. (ص110)
«نظر استاد درباره ترورهاي پس از انقلاب و برخي تصرفات غيرشرعي اوايل انقلاب»
استاد خسروشاهي در انتهاي بخش مربوط به آيت الله قاضي طباطبايي به مسأله ترورهاي پس از انقلاب و نقشه هاي استعمارگران مي پردازد و مي نويسد: «ترورهاي پس از انقلاب و انتخاب شخصيت هاي برجسته و تأثيرگذار مانند آيت الله مطهري، آيت الله صدوقي، آيت الله قاضي، آيت الله دستغيب، آيت الله بهشتي و ديگران، در واقع يك طرح و توطئه برنامه ريزي شده امپرياليستي بود كه از سوي مزدوران وابسته داخلي و عناصر فريب خورده و جوانان تندروي بي منطق اجرا شد كه شايد هم بعضي از آنها مانند خوارج فكر مي كردند كه با ترور حضرت علي (ع)، دارند به اسلام خدمت مي كنند!
اين ترورها بي ترديد، بدون نقشه و طرح قبلي نبود و در كل، هدف تصفيه انقلاب از عناصر اصلي و شخصيت هاي تأثيرگذار بود تا پس از ايجاد خلأ در كادر رهبري عناصر اصلي انقلاب، بتوانند به خيال خود قدرت را در دست گيرند و البته برنامه هاي به اصطلاح فاز نظامي! آنان اين حقيقت را ثابت كرد و اصولاً به نظر من بخش عمده تصرفات غيرشرعي نخستين در آغاز انقلاب مانند مصادره لجام گسيخته اموال و اعدام هاي فراوان عناصر فرعي دست چندم و يا فراري دادن افراد، اغلب در راستاي اهداف عناصر چپ و راست وابسته به خارج بود. (صص 113ـ114)
«شهيد مدني؛ پيشگام در ارشاد مردم و امر به معروف»
استاد خسروشاهي در بخش سوم كتاب درباره شهيد مدني مي نويسد: «آيت الله شهيد مدني از آغاز زندگي اجتماعي خود، هميشه در راه ارشاد مردم و امر به معروف و نهي از منكر پيشگام بود و به هر منطقه اي كه سفر مي كرد و يا مي رفت و يا تبعيد مي شد، اين اصل اساسي اسلام را اجرايي مي نمود و فقط به موعظه و نصيحت اكتفا نمي كرد. (ص159)
«مشابهت شهيد مدني با سيد جمال الدين اسدآبادي»
استاد خسروشاهي درباره مبارزات و فعاليت هاي شهيد مدني مي نويسد: «شهيد آيت الله مدني، در واقع مانند سيد جمال الدين اسدآبادي، سيدي هميشه تحت فشار، هميشه در غربت و هميشه در تبعيد بودند؛ يعني به دنبال مبارزات آشكار و علني، ايشان از هر شهري كه مي رفتند و يا تبعيدگاهي كه فرستاده مي شدند، مبارزه را آغاز مي كردند و در نتيجه مجدداً توسط ساواك و يا شهرباني منطقه، دستگير و به منطقه ديگري تبعيد مي شدند كه از آن جمله است: تبعيد به شهرهاي خرم آباد، همدان، گنبد كاووس، نورآباد ممسني، بندر كنگان و سرانجام سقز، مهاباد و... (صص 164-165)
«شهيد مدني در نماز جمعه اهل سنت و توجه اش به اتحاد مسلمانان»
استاد خسروشاهي در بخشي از زندگي و مبارزات شهيد مدني كه مدتي در مهاباد تبعيد بود، ضمن بيان تقيّد شهيد مدني به نماز جمعه مي نويسد: «آن زمان امام جمعه مهاباد، شيخ عزالدين حسيني بود كه بعد از انقلاب اسلامي به صف مخالفان انقلاب پيوست! جالب اينكه شهيد مدني كه در ولايت اهل بيت (ع) و حراست از مكتب تشيع بسيار مشهور و متعصب بود، در آن ايام در مهاباد به نماز جمعه اهل سنت مي رفت كه توسط عزالدين حسيني اقامه مي شد. اين مسأله نشان مي دهد كه آيت الله مدني چقدر به موضوعات حاد مسلمانان اهميت مي داد.» (ص175)
«اخلاص و صراحت؛ ويژگي هاي بارز شهيد سعيدي»
استاد خسروشاهي درباره ويژگي هاي شهيد آيت الله سعيدي مي نويسد: «از ويژگي هاي بارز شهيد آيت الله سعيدي در زندگي اجتماعي و حوزوي، اول «عدم تظاهر»، دوم «خلوص و اخلاص»، سوم «صراحت در بيان عقيده»، چهارم «هدفداري» و سرانجام «تقوي و پرهيزگاري» ايشان بود. داشتن صفات فوق، خود ويژگي خاص روحي و معنوي يك طلبه را نشان مي دهد و به طور طبيعي، طلبه اي كه چنين صفاتي داشته باشد، همواره مورد احترام و تكريم بزرگان و فضلا و طلاب قرار مي گيرد و مرحوم سعيدي بي ترديد جزو اين گروه از نخبگان حوزوي بود. (ص193)
«علاقه شهيد سعيدي به كتاب و خاطره اي ناب از امام خميني درباره كتاب»
استاد خسروشاهي مي نويسد: «مرحوم شهيد سعيدي مانند اينجانب علاقه خاصي به خريد و تهيه كتاب داشت و شايد هر كتاب جديدي كه در زمينه هاي علمي، تفسيري، حديثي و كلامي و... منتشر مي شد، ايشان نسخه اي را براي كتابخانه خود تهيه مي كرد و به همين دليل هم مانند حقير، اغلب به كتابفروشي هاي قم ـ مصطفوي، محمدي و...- بدهكار بود! ولي به هر حال كتابخانه خوبي داشت. (ص195)
در ديدار امام از آقاي سعيدي كه در كتابخانه ايشان صورت گرفت يكي از دوستان گفت: «الحمدالله آقاي سعيدي كتابخانه خوبي دارد!» حضرت امام لبخندي زدند و فرمودند «ولي كتاب زياد باعث مي شود كه انسان به مطالعه آنها نپردازد و به مطلب نرسد!» يكي ديگر از آقايان به شوخي گفت: يعني مي فرماييد موجب بي سوادي مي شود؟ «امام با لحن خاصي گفتند من همچين تعبيري نكردم، ولي داشتن كتاب زياد باعث مي شود كه انسان در انتخاب كتاب براي مطالعه، در ترديد باشد و نوعاً بحث هاي مفيد و مورد لزوم را نتواند مطالعه كند و آن را به وقت ديگري موكول كند و از مطلب دور بماند!» (صص 195ـ196)
«اهتمام شهيد غفاري به امر به معروف و نهي از منكر»
استاد خسروشاهي در بخش انتهايي كتاب، درباره روحيات و دغدغه هاي آيت الله شهيد حسين غفاري مي نويسد: «شهيد غفاري... از اشاعه فساد در بلاد، با حرارت و حالت خاصي، گله و شكوه داشت و از علماي محترم مي خواست كه به وظايف خود در امر به معروف و نهي از منكر بيشتر عمل كنند. البته خود آيت الله غفاري، پيش از انتقال به تهران (پذيرش امام جماعت مسجد خاتم الاوصياء در تهران نو) و پس از آن هم، به وظيفه امر به معروف و نهي از منكر و تبليغ و ارشاد، با سفر به شهرهاي مختلف آذربايجان در زمان هاي خاصي اقدام مي كرد و همه جا در بيان حقايق، به شجاعت و شهامت معروف بود... به نظرم همين فعاليت هاي تبليغي ايشان در مسجد خاتم الاوصياي تهران يا در شهرستان هاي آذربايجان شرقي و غربي خود نوعي مبارزه سياسي بود و به همين دليل هم ايشان همواره زير نظر پليس قرار داشت و گزارش هاي مأموران شهرباني وقت، اين نكته را به خوبي نشان مي دهد. (صص245ـ246)
براي تهيه كتاب مي توانيد:
در تهران به فروشگاه كتاب مؤسسه اطلاعات واقع در خيابان انقلاب روبروي دانشگاه تهران مراجعه نماييد.
و در قم به فروشگاه كتاب كلبه شروق واقع در ابتداي خيابان شهدا (صفائيه) مراجعه و يا با شماره تلفن ???????? (???) تماس بگيريد.
همچنين براي خريد اينترنتي نيز مي توانيد از طريق لينك هاي زير اقدام نماييد:
پاتوق كتاب فردا:
https://bookroom.ir/book/66607/%D8%AD%D8%AF%DB%8C%D8%AB-%D8%B1%D9%88%D8%B2%DA%AF%D8%A7%D8%B1-20:-%D8%AE%D8%A7%D8%B7%D8%B1%D8%A7%D8%AA-%D9%85%D8%B3%D8%AA%D9%86%D8%AF-%D8%B3%DB%8C%D8%AF-%D9%87%D8%A7%D8%AF%DB%8C-%D8%AE%D8%B3%D8%B1%D9%88%D8%B4%D8%A7%D9%87%DB%8C-%D8%AF%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D8%B4%D9%87%D8%AF%D8%A7%DB%8C-%D8%AD%D8%B1%D8%A8-%D9%88-%D9%85%D8%AD%D8%B1%D8%A7%D8%A8
فروشگاه اينترنتي انتشارات اطلاعات: