صفحه اصلي
زندگينامه
كتابها
كتب فارسي
كتب عربي
دانلود كتاب
مقالات
سياسي
فرهنگي
تاريخي
مصاحبه
سياسي
فرهنگي
تاريخي
خاطرات
علما و مراجع
شخصيت هاي داخلي
شخصيت هاي بين المللي
آلبوم
شخصيتهاي بين الملي
شخصيتهاي ايراني
علما و مراجع
كنفرانسها
مصر
واتيكان
متفرقه
ويژه نامه
اخبار
اخبار سايت
اخبار فرهنگي
پيوندها
تماس با ما
ويژه نامه
تبليغات
خاطرات مستند استاد خسروشاهي درباره: مبارزان ملي – مذهبي
موضوع كتاب :
كتب فارسي ,
ناشر :
انتشارات كلبه شروق ,
نوع كتاب :
كتابهاي عمومي
نام كتاب : خاطرات مستند استاد خسروشاهي درباره مبارزان ملي – مذهبي (دكتر سامي، مهندس چمران، مهندس بازرگان، دكتر سحابي، مهندس حسيبي، مهندس سحابي و دكتر محمد نخشب)
نويسنده : سيد هادي خسروشاهي
ناشر : كلبه شروق
سال و نوبت چاپ : اول / زمستان 1396
تعداد صفحات : 204
شمارگان : 1000 نسخه
قيمت : 8000 تومان
اين كتاب در هفت بخش، به خاطرات و فعاليت ها و انديشه هاي اين شخصيت هاي معاصر و فعالان سياسي كشور مي پردازد و در سه پيوست به متن نامه ها و تلگراف هاي مراجع تقليد و علماي عظام، عكس ها و اسناد و فهرست اعلام، اماكن، كتاب ها و مجلات مي پردازد.
استاد خسروشاهي در مقدمه كتاب مي نويسد: «آنچه كه در اين كتاب به عنوان خاطرات مستند مي آيد، در واقع خاطرات و يادداشت هاي كوتاه و پراكنده اي درباره چند نفر از شخصيت هاي علمي، سياسي و متدين معاصر است كه در طول بيش از نيم قرن، يعني از سال ????، با آنها حشر و نشر، گفتگو و بحث داشتم و با بعضي از آنها در سفرهاي متعدد همراه بودم... . آنچه كه اكنون در اختيار دوستان قرار مي گيرد، عليرغم حجم كم و دوري از اطناب و پرهيز از جعل حديث! و خاطره سازي! مي تواند آگاهي هاي خاصي درباره شخصيت ها و عزيزان مورد نظر در اختيار قرار دهد....»
در بخش اول كتاب مقاله اي از استاد خسروشاهي كه به مناسبت درگذشت دكتر سامي در تاريخ ?? دي ماه ???? نگاشته شده است، مي آيد و سپس مقاله «راه و روش ما» سرمقاله شماره دوم نشريه «پيكار انديشه» به قلم دكتر سامي مي آيد كه با همكاري استاد خسروشاهي در قم منتشر مي شد.
استاد خسروشاهي درباره انديشه هاي دكتر سامي مي نويسد: «دكتر سامي به عنوان هوادار اسلام انقلابي، اسلام را به مثابه يك ايدئولوژي جامع الاطراف مي دانست و طرز فكر خداپرستي را بستر فلسفي و معنوي، در راه رهبري مبارزه توده هاي مسلمان و ايجاد تحول اجتماعي و تأسيس نظامي نوين معرفي مي كرد. در واقع با اين بيان، سامي در كنار دوستانش، در پُر كردن خلأ ايدئولوژيك نسل جوان معاصر مي كوشيد و ايمان داشت كه تنها از اين راه مي توان به يك نيروي ايدئولوژيك انقلابي مجهز شد و تكيه كرد. «نهضت خداپرستان سوسياليست» از همين انديشه سرچشمه گرفته بود و پس از طي مراحل تكامل، در كوران مبارزات سياسي – اجتماعي، به شكل «جمعيت آزادي مردم ايران» (جاما) و سپس به صورت يك حزب سياسي – حزب مردم ايران – جلوه گر شد... و در نهضت ملي ايران هم جايگاه خود را بازيافت. (صص ?? و ??)
سامي در دوراني كه نشريه «جاما» را منتشر مي ساخت هيچ گاه هدف را فداي مصلحت گروه خود نساخت و همواره مي كوشيد كه «وحدت عملي» را در ميان گروه هاي اسلامي ايجاد كند و اختلاف فكري را در يك امر، طبيعي مي دانست، ولي بي برنامگي و تشتّت و تضاد را خطري بزرگ براي آينده انقلاب اسلامي و ايران مي ديد. (ص ??) گفتني است دكتر سامي پس از تشكيل دولت موقت، مدتي مسئوليت وزارت بهداري را بر عهده داشت و در راه ملي كردن بهداشت و درمان توده هاي محروم و مستضعف كوشيد و سپس مدتي سرپرست جمعيت هلال احمر شد و پس از آن به نمايندگي مجلس انتخاب شد و آخرالامر به كار ديرين خود طبابت و روان پزشكي پرداخت.
بخش دوم كتاب، نوشتاري از استاد خسروشاهي در تاريخ ?? خرداد ???? است كه به خاطراتي از شهيد دكتر مصطفي چمران در ايام فعاليت در لبنان و همراهي اش با امام موسي صدر و سپس حضور در ايران مي پردازد. استاد خسروشاهي در بخشي از بيان خاطراتش از حضور شهيد چمران در لبنان، از پيش از انقلاب اسلامي ايران، از قول اين شخصيت مبارز و انقلابي مي نويسد: «چمران اظهار نگراني مي كرد از استمرار حكومت استبدادي ايران و خواستار تشديد فعاليت حوزه علميه قم و روحانيت بود و مي گفت: به نظر من فقط روحانيت مي تواند مردم را از بي تفاوتي فعلي خارج كند و به صحنه مبارزه بكشاند. تاريخ تشيع نشان مي دهد كه نبرد در جوامع شيعي وقتي توده اي پيروز شده كه رهبري را روحانيت به دست گرفته است و حركت هاي ديگر، بدون روحانيت، به شهادت تاريخ، محكوم به شكست اند.» (ص ??)
بخش سوم هم يادداشتي درباره زندگي، فعاليت ها و انديشه مهندس مهدي بازرگان آمده كه در بهمن ???? نوشته شده است و در ادامه يك گفتگو درباره مهندس بازرگان و در پايان مكاتبه استاد خسروشاهي و مهندس بازرگان ذكر شده است. وي در اين يادداشت ضمن ارج و قدرداني درباره خدمات و فعاليت هاي مهندس بازرگان و انتقاد به برخي از مباحث و فعاليت هاي او مي نويسد: «مهدي بازرگان از آغاز كار تا پايان – آخر دي ماه ???? - همواره وقف راه خدا و خدمت به خلق بود و در تربيت كساني چون شهيد چمران كوشيد كه يك نمونه از آنها، به تنهايي يك امت بود و بي ترديد خود وي نيز نمونه كامل يك مسلمان روشنفكر مُتشرّع در قرن ما به شمار مي رفت كه يك عمر با صداقت و طهارت و صراحت، بدون نياز مالي و انگيزه مادي كار كرد و خدمت نمود و انتظار مقام و پاداش از كسي نداشت و صراحت را هم لازمه انديشه و عمل يك مسلمان دانست، اما اين به اين معني نيست كه او هم «مطلق» بود... .
نقد اشتباهات او در انديشه هاي نخستين «بازي جوانان با سياست» و واپسين او «دين و ايدئولوژي»، نياز به فرصت و وقت كافي دارد... كه به اين كار خواهيم پرداخت... نقد علمي اشتباه هر فردي، همراه با عدل و انصاف، يك عمل اسلامي و عقلاني و انساني است و هيچ انديشه اي را نمي توان – از غيرمعصوم – به طور چشم بسته و بدون چون و چرا پذيرفت.
استاد خسروشاهي درباره تعبّد و تديّن مرحوم مهندس بازرگان مي گويد: «مهندس بازرگان يك فرد متدين، متعبّد و متشرّع به معني واقعي كلمه بود... التزام ايشان به نماز اول وقت و احكام شرعي و حضور مخلصانه در محافل مذهبي، به ويژه مجلس درس تفسير قرآن آيت الله طالقاني، نشان دهنده عمق گرايش معنوي ايشان است. من در تمام مدت آشنايي با ايشان، حتي يك بار هم نديدم كه غيبت كسي را بكند و يا پشت سر احدي، حرفي بزند و يا مرتكب بيان خلاف و دروغي بشود.» (ص ??)
بخش چهارم كتاب، گفتگويي است كه استاد خسروشاهي با يادنامه دكتر يدالله سحابي داشته اند و در آن از نحوه آشنايي خود با دكتر سحابي، فعاليت ها و خاطراتي از نهضت آزادي و همراهي و همكاري با نهضت بيان كردند و به نقل خاطره اي از توجه و ديدار مهندس بازرگان و دكتر سحابي از تبعيدشدگان روحاني در سال ???? مي پردازد؛ شخصيت هايي مثل آيت الله سيد مرتضي پسنديده، آيت الله ناصر مكارم شيرازي، حجت الاسلام سيد احمد كلانتر، شيخ عباس ضيغمي و استاد خسروشاهي.
بخش پنجم كتاب يادداشتي درباره مهندس كاظم حسيبي است. استاد خسروشاهي درباره مهندس حسيبي مي نويسد: «همراه دكتر مصدق به لاهه و آمريكا رفت و نطق معروف و تاريخي آقاي حسين مكي را تهيه و تنظيم كرد و در جريان نهضت ملي شدن صنعت نفت، چهره پشت پرده در گروه جبهه ملي به حساب مي آمد و در ماجراي خلع يَد از انگليس، در كنار مهندس بازرگان فعال بود. مهندس حسيبي در تأسيس «كانون مهندسين ايران» و سپس «حزب ايران» نقش عمده اي به عهده داشت و شرط «مسلمان بودن اعضاي حزب» از يادگارهاي حسيبي بود، در حالي كه مي دانيم «حزب ايران» هيچ وقت يك حزب اسلامي نبود و بيشتر اعضاي آن را بايد «سكولار» ناميد.
استاد خسروشاهي در پايان درباره مهندس حسيبي مي نويسد: «شخصيت وارسته و مسلماني چون مهندس كاظم حسيبي، نمي توانست در مسأله انقلاب اسلامي ايران بي تفاوت باشد. ياران و همكاران او در حزب ايران، روش خاصي داشتند كه مهندس حسيبي آن را نمي پسنديد، ولي به خاطر اخلاق نرم يا مسائل تشكيلاتي مخالفتي هم نمي ورزيد، اما در عمل و تا آخر، از انقلاب اسلامي و رهبري آن دفاع كرد.» (ص??)
بخش ششم كتاب درباره مهندس عزت الله سحابي است. استاد خسروشاهي در اين نوشتار به سابقه آشنايي، استمرار مبارزه و همكاري با نهضت مقاومت و متاع و سپس نهضت آزادي و نظرات مهندس سحابي درباره سيد جمال و نواب صفوي و فعاليت فرهنگي و روابط با روحانيون و استعفا از نهضت آزادي پرداخته است و سپس به دفاع مهندس سحابي از نهضت روحانيت در ماجراي مخالفت مراجع عظام با طرح لايحه انجمن هاي ايالتي و ولايتي رژيم پهلوي و اعتراض علما به شركت بانوان در انتخابات مي پردازد و در ادامه مي نويسد: «در بين دوستان روشنفكر مذهبي، مهندس سحابي به ديدگاه هايي كه درباره مسائل اجتماعي يا شخصيت هاي معاصر داشتيم، گرايش بيشتري از خود نشان مي داد. مثلاً درباره سيد جمال الدين حسيني اسدآبادي معروف به افغاني كه بنده در قم چندين كتاب از خود و ديگران درباره او منتشر ساخته بودم، مهندس سحابي مانند ما برداشت هاي مثبتي راجع به سيد و عملكرد او داشت و حتي در اين رابطه، به نقد علمي – منطقي آراء و نظريات دگرانديشان، از جمله احمد كسروي پرداخت.» (ص???)
در مورد فدائيان اسلام و رهبري آن هم عليرغم اينكه مهندس سحابي مانند ديگر دوستان و همفكران ملي گراي خود هوادار دكتر مصدق بود، اما در قضاوت خود، عدل و انصاف را همواره مراعات كرده و حقيقت را آنطور كه به وقوع پيوسته، بيان و ترسيم كرده است. مهندس سحابي برخلاف ملي گراياني كه حاضر نيستند نقش برجسته آيت الله كاشاني و يا فدائيان اسلام و ديگر اسلامگرايان را در نهضت ملي شدن صنعت نفت بپذيرند، با شفافيت كامل نقش هر دو گروه را بيان مي كند. (صص ??? و ???)
بخش هفتم و پاياني كتاب درباره دكتر محمد نخشب است. استاد خسروشاهي كه در دهه چهل، برخي مقالات دكتر محمد نخشب را با عنوان «بشر مادي» گردآوري و منتشر كرده بود از چگونگي فعاليت هاي نخشب و پايه گذاري «نهضت خداپرستان سوسياليست» و همراهي اش با نهضت ملي شدن صنعت نفت و ملي گراها و آيت الله كاشاني و فعاليت هايش در آمريكا سخن مي گويد.
استاد خسروشاهي در بخشي از اين نوشتار مي نويسد: محمد نخشب از آغاز زندگي اجتماعي خود با تشكيل جلسات خاص و تأسيس «نهضت خداپرستان سوسياليست» و مبارزات سياسي در دوران نهضت ملي در حزب ايران و حزب آزادي مردم ايران و سپس در نهضت مقاومت ملي و بعد در آمريكا، به مبارزه خود بر ضد استعمار و استبداد، زير پرچم ايدئولوژي مذهبي و در راه ايجاد يك نظام اسلامي، به طور خستگي ناپذير، ادامه داد و از هر فرصتي براي پيشرفت و وصول به هدف استفاده كرد... (ص???)
براي تهيه كتاب مي توانيد:
در تهران به فروشگاه كتاب مؤسسه اطلاعات واقع در خيابان انقلاب روبروي دانشگاه تهران مراجعه نماييد.
و در قم به فروشگاه كتاب كلبه شروق واقع در ابتداي خيابان شهدا (صفائيه) مراجعه و يا با شماره تلفن ???????? (???) تماس بگيريد.
همچنين براي خريد اينترنتي نيز مي توانيد از طريق لينك هاي زير اقدام نماييد:
پاتوق كتاب فردا:
https://bookroom.ir/book/66588/%D8%AD%D8%AF%DB%8C%D8%AB-%D8%B1%D9%88%D8%B2%DA%AF%D8%A7%D8%B1-18:-%D8%AE%D8%A7%D8%B7%D8%B1%D8%A7%D8%AA-%D9%85%D8%B3%D8%AA%D9%86%D8%AF-%D8%B3%DB%8C%D8%AF-%D9%87%D8%A7%D8%AF%DB%8C-%D8%AE%D8%B3%D8%B1%D9%88%D8%B4%D8%A7%D9%87%DB%8C-%D8%AF%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D8%AF%DA%A9%D8%AA%D8%B1-%D8%B3%D8%A7%D9%85%DB%8C%D8%8C-%D9%85%D9%87%D9%86%D8%AF%D8%B3-%DA%86%D9%85%D8%B1%D8%A7%D9%86%D8%8C-%D9%85%D9%87%D9%86%D8%AF%D8%B3-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%B1%DA%AF%D8%A7%D9%86%D8%8C-%D8%AF%DA%A9%D8%AA%D8%B1-%D8%B3%D8%AD%D8%A7%D8%A8%DB%8C%D8%8C-%D9%85%D9%87%D9%86%D8%AF%D8%B3-%D8%AD%D8%B3%DB%8C%D8%A8%DB%8C%D8%8C-%D9%85%D9%87%D9%86%D8%AF%D8%B3-%D8%B3%D8%AD%D8%A7%D8%A8%DB%8C%D8%8C-%D8%AF%DA%A9%D8%AA%D8%B1-%D9%85%D8%AD%D9%85%D8%AF-%D9%86%D8%AE%D8%B4%D8%A8
فروشگاه اينترنتي انتشارات اطلاعات:
http://www.ketabettelaat.com/shop/index.php?route=product/product&path=137&product_id=4348